Beschikbare vestiging

Thomashuis Zandvoort

  • Thomashuis Zandvoort
  • Thomashuis Zandvoort
  • Thomashuis Zandvoort

“Een warm thuis waar je trots op kunt zijn en waar iedere bewoner volledig zichzelf mag zijn. Daar staat Thomashuis Zandvoort al 17 jaar voor”, vertelt zorgondernemer Shahin Ansari. Nu vindt de langstzittende zorgondernemer het tijd om zijn stokje over te dragen. “Een beter doel dan een Thomashuis runnen, had ik niet kunnen bedenken in mijn leven.”

In 2003 zorgde Hans van Putten voor een omwenteling in de gehandicaptenzorg toen hij, uit onvrede over de zorg, een eigen opvangplek stichtte voor zijn gehandicapte zoon Thomas. Het eerste Thomashuis was een feit.  Shahin en zijn toenmalige vrouw Nicole, met wie hij tot 2015 het Thomashuis runde, werden geïnspireerd door de innovatieve ideeën van de oprichter. Wat Shahin aansprak in de formule (onder anderen het creëren van een waardige leef- en omgeving), geldt voor hem nog steeds: “Als zorgondernemer ervaar ik een enorme vrijheid. Ik kan mijn visie op de zorg van A tot Z vormgeven.” Ook het samenwonen met de bewoners ziet hij als de kracht van de Thomashuizen. “De continuïteit van mijn aanwezigheid betekent veel voor hen, zo is in de loop der jaren gebleken. Wij kennen hier bijvoorbeeld geen terugval, zoals je soms ziet in een instelling. Wij zien alleen maar vooruitgang in de ontwikkeling van onze bewoners.”

 

Een hechte groep

Een groot deel van de bewoners van Thomashuis Zandvoort woont er inmiddels ruim tien jaar. De afgelopen coronaperiode had ook voor hen een grote impact op het dagelijks leven. Dagbestedingen gingen dicht en familieleden konden tijdelijk niet meer op bezoek komen. De bewoners en het team waren volledig op elkaar aangewezen. “De groep is hierdoor enorm hecht geworden. Ze deden het supergoed, dat was mooi om te zien.” Ook Shahin zette zijn schouders eronder en vrolijkte de kelder op met een airhockey- en pingpongtafel. Nog steeds is dit een favoriete hang-out van de bewoners. Daarnaast vertoeven ze graag in de kleurrijke tuin en wandelen ze regelmatig over de boulevard.

 

Samen gebarentaal leren

De groep heeft twee dove bewoners. Daarom volgen de meeste bewoners twee keer in de week les in gebarentaal. Shahin legt uit dat het hier om ondersteunende gebarentaal gaat, met een beperkte woordenschat. Daarnaast wordt in Thomashuis Zandvoort de zorgmethode ‘totale communicatie’ gehanteerd. Dit zie je ook overal terug in het huis. Zo hangen er grote kleurrijke borden met pictogrammen in de woonkamer en keuken. Hierop kunnen bewoners onder anderen zien, wat er die dag op het programma staat en wie er die dag thuis is.

“Ik gun mijn bewoners de wereld”

Omdat de zorgindicatie en zorgbehoefte van de bewoners sterk uiteenloopt, gaan ze met name in kleine groepjes erop uit. Shahin: "Veel willen, werkt niet bij deze groep. Vredig samenzijn en een avondwandeling is ook prima.” Iedereen heeft daarnaast zijn eigen hobby’s en vorm van dagbesteding: de een zwemt, de ander werkt als vrijwilliger op een kinderopvang en de ander is weer dol op paardrijden. Dat is ook precies waar een Thomashuis volgens Shahin voor staat. “Het zijn niet mijn kinderen, maar ik probeer ze wel net zo gelukkig te maken als mijn eigen twee kinderen. Ik gun mijn bewoners de wereld.”

Yoga met de bewoners

Shahin startte enkele jaren geleden zijn eigen dagbesteding Studio 11 in het dorp, omdat er in de buurt niet genoeg mogelijkheden waren voor enkele van zijn rolstoelbewoners.  De zorgondernemer geeft wekelijks yogales in Studio 11 aan de bewoners. “Ik ben acht jaar terug gecertificeerd alsyogaleraar. Het geeft de bewoners energie en ontspanning.” De dagbesteding staat trouwens los van Thomashuis Zandvoort en de zorgondernemer zal deze ook na zijn afscheid blijven runnen.

Boeren in de zorg

Als hij aan mensen uitlegt hoe het leven van een zorgondernemer eruit ziet, dan maakt Shahin regelmatig de vergelijking met het boerenbedrijf. “Wij zijn de boeren van de zorg. Ook een boer moet midden in de nacht soms zijn bed uit. Het is een manier van leven.” Shahin legt uit dat het voor hem niet als werk voelt. “Ik bedank een bewoner aan het eind van de dag voor de fijne tijd. Je krijgt er zoveel voor terug. Het is een wederkerige relatie.”

Opvolgers gezocht

Gevraagd wat toekomstige ondernemers in huis moeten hebben, dan zegt hij direct: “inhoudelijke kennis van zaken en een warm en goed hart!” Ben jij enthousiast geworden door het verhaal van Shahin en wil jij meer weten over het zorgondernemerschap? Meld je dan aan voor de volgende informatiebijeenkomst.

Ondernemer: Shahin Ansari

Geopend sinds: 2005

Aantal bewoners: 8

Team: 5 medewerkers, 1 huishoudelijke dienst, 1 technisch medewerker

Bezoek een infomiddag

Hét perfecte moment om te ontdekken of het runnen van een Thomashuis iets voor jou/jullie is!

Inschrijven

Klaar voor je eigen Thomashuis?

Meld je aan als zorgondernemer!

Aanmelden