Blog: Op vakantie met Thomashuis Lunteren

Vakantieverslag van Thomashuis Lunteren
Wonen

Het is voor Thomashuis Lunteren inmiddels een traditie om in de herfst met elkaar op vakantie te gaan. In het voorjaar gaan ze er dan een avond voor zitten en op zoek naar een accommodatie. “Na twee jaar in Nederland op vakantie te zijn geweest waren er toch een aantal bewoners die wel graag een keer naar het buitenland wilden.” Lees hier hun verslag!

We komen al snel tot de conclusie dat het qua afstand dan Duitsland of België zou worden. Dat is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Het gaat immers om een flinke groep: 8 bewoners, wij met ons gezin en medewerkers en zelfs de ouders van Carina (die worden gezien als opa en oma van het Thomashuis).

Sinds vorig jaar gaan alle medewerkers ook mee. Al met al zijn we dan toch met 19 personen. Gezien de grote groep en de benodigde aanpassingen en voorzieningen die nodig zijn, wordt de spoeling dan aardig dun. Toch vinden we een leuk oud hotel in de Eifel in Duitsland. Reistijd: ruim 3 uur. Dat is redelijk te doen, dus maar snel geboekt.

Paniek in het Thomashuis!

Maandag 9 september:

Grote paniek in het Thomashuis! We krijgen een telefoontje van de accommodatie dat de verbouwing van het pand uitloopt en dat het niet klaar zou zijn voor onze vakantie. Met andere woorden: wij moeten op zoek naar een andere accommodatie. Gelukkig hebben we vrij snel een nieuwe bestemming gevonden: Blesdijke in het zuid westen van Friesland. Gelukkig wordt er goed op gereageerd en heeft iedereen zin om naar Friesland te gaan.

Er wordt weken van tevoren veel over gepraat en flink afgeteld hoeveel dagen er nog gewerkt moet worden, hoeveel keer er nog moet worden paardgereden en ga zo maar door, voordat de welverdiende vakantie aanbreekt.

Spanning onder bewoners

De spanning onder de bewoners loopt een week voor vertrek op en de koffers worden ingepakt. Maar ook: Is de taxi wel afgebeld? Hoef ik niet te sporten? Heb ik wel genoeg kleding? Ook is er een aanmelding gekomen voor een nieuwe huisgenoot. Na een logeerweekend lijkt het goed te klikken en besluiten we met zijn allen dat het een leuke binnenkomer is als hij ook mee gaat op vakantie. Zo kunnen we hem goed leren kennen en hij ons ook. Tijdens onze vakantie zal zijn kamer ingericht worden, dan kan hij er direct in straks.

Zondag komen Opa en Oma aan in Lunteren met hun koffers. Ze worden vol enthousiasme ontvangen en hebben er ontzettend veel zin in. Wel vragen ze zich af of het niet iets te druk zal zijn met zo’n grote groep, ha ha!

Maandag 21 oktober

We slapen allemaal nog lekker uit en gaan na de koffie in opperbeste stemming rijden. Het enige minpuntje is dat de regen met bakken uit de hemel komt. We hadden immers als middagprogramma een boottocht in Giethoorn geboekt.

Maar hoe verder wij naar het noorden rijden, des te droger wordt het. Eenmaal aangekomen in Giethoorn is het droog en komt de zon er zelfs voorzichtig door. Na een heerlijke lunch in een restaurant in Giethoorn stappen we om 14.00 uur op de boot voor een rondvaart van een uur met een deskundige gids die ons veel over de geschiedenis van Giethoorn vertelt. Na de rondvaart genieten we van een lekker kopje koffie met appeltaart.

Vertrek naar Blesdijke

We arriveren na een kwartiertje. Werkelijk waar een prachtige accommodatie met veel slaapkamers en heerlijke box spring bedden en zelfs een echte bar met biertap. De kamers worden verdeeld en de koffers uitgepakt.

‘s Avonds trakteert Gerwin op chinees omdat hij gisteren jarig was. Dat vieren wij met z’n allen met veel cadeautjes en een lekkere borrel. Dinsdagochtend slapen we uit en zingen we voor Marieke die vandaag jarig is. Daarna een heerlijk ontbijt met verse warme broodjes.

Dinsdag 22 oktober

Net als maandag regent het nu ook weer helaas, dus ’s ochtends maar lekker binnen blijven, koffie drinken en spelletjes doen. Tussen de middag allemaal een lekker broodje hamburger eten en ’s middags is het gelukkig weer droog en gaan we met elkaar naar Lemmer. Daar hebben we lekker rond gewandeld en gekeken hoe een schip vanaf het IJsselmeer via een sluis het centrum van Lemmer in vaart. Daarna nog even lekker een ijsje eten en langs de bakker.

Pannenkoeken

Aangekomen in de accommodatie gaan we gezellig met elkaar borrelen. Marieke heeft op haar verjaardag gekozen voor pannenkoeken en inmiddels is het ook een traditie dat onze jongens Jari en Lars samen de pannenkoeken bakken. Ze hebben een bijbaantje bij de pannenkoekenboerderij, dus dat komt helemaal goed! ’s Avonds vieren we de verjaardag van Marieke met koffie met gebak en veel cadeautjes.

Woensdag 23 oktober

Eindelijk is het lekker weer. Na een heerlijk uitgebreid ontbijt buffet maken we met z’n allen een heerlijke lange wandeling. Bij terugkomst staat de lunch al te wachten met echt Fries suikerbrood en andere lekkere broodjes.

‘s Middags kan iedereen fijn iets voor zichzelf doen. Even een middagdutje, lekker kleuren of een potje poolbiljart. De dames gaan nog even shoppen in Wolvega. ‘s Avonds eten we heerlijk macaroni en kijken we tv.

Dierentuin

Donderdag 24 oktober

Donderdagochtend is er geen uitslapen bij want we gaan een dagje naar de dierentuin in Leeuwarden. Na een uur rijden komen we rond 11 uur aan in Leeuwarden. Het is prachtig weer en iedereen geniet erg van de dieren en van een tochtje in de roeiboot. Nadat we op het terras (ja zo’n lekker weertje is het!) een broodje en iets te drinken hebben genuttigd, vervolgen we de route door de dierentuin.

Aan het einde van de dag moet iedereen natuurlijk nog even naar de dierentuin shop om een mooi souvenir te kopen voor thuis.

Weer terug in het huis halen we lekker friet bij de plaatselijke snackbar. ’s Avonds staat als slot de bonte avond op het programma. Alle bewoners, medewerkers en zelfs opa en oma hebben iets bedacht en ingestudeerd wat leidt tot hilarische taferelen. Met lekkere hapjes en drankjes wordt het een bonte avond om nooit te vergeten.

Vrijdag 25 oktober

Allemaal vroeg uit de veren omdat we voor 10 uur uit het huis moeten zijn. Na nog een heerlijk ontbijt stappen we weer in de auto’s richting Lunteren. Rond het middaguur zijn we weer in het Thomashuis waar we nog lekker lunchen met elkaar en de vakantie afsluiten. We kunnen allemaal terugkijken op een fantastische week!