"Kom maar binnen!" - interne audit

TH De Zaanse Akker - voordeur
Zorg & Welzijn

Veel aandacht besteden aan een goede kwaliteit van leven is één van de belangrijke kernwaarden in een Thomashuis. Het borgen van deze kwaliteit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid vanuit overkoepelende franchiseorganisatie De Drie Notenboomen en de zorgondernemers. Eens per drie jaar krijgen alle Thomashuizen een bezoek van een externe auditor. Het hele proces is gericht op het waarborgen en verbeteren van de kwaliteit van Thomashuizen. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGJ) ziet toe op de kwaliteit. Regelmatig worden de Thomashuizen genoemd als voorbeeld van hoe zorg georganiseerd moet worden. Maaike, auditor van het externe bureau Facit, vertelt alles over een auditdag bij een Thomashuis. 

Hoe omschrijf je een auditdag?

"Als intensief, leuk en boeiend voor zowel mezelf als iedereen in het Thomashuis. De auditdagen zitten vol met gesprekken met de zorgondernemers, medewerkers, bewoners en vaak ook nog ouders of andere vertegenwoordigers. Daarnaast eet ik mee tijdens de lunch of het avondeten en krijg ik op dat moment ook veel indrukken over hoe het gaat in het Thomashuis. Dat probeer ik natuurlijk zo veel mogelijk op te slaan om later in een verslag terug te kunnen geven.
Zo’n auditdag kan voor sommige bewoners best als een inbreuk ervaren worden. Ik probeer dan ook altijd zo goed mogelijk aan te sluiten bij de bewoners en in te schatten wat bewoners aankunnen qua contact maken. Mijn rol is om te observeren maar ik maak daarbij wel graag contact met iedereen die betrokken is. Ik ben benieuwd naar waar zorgondernemers trots op zijn, wat ze bereikt hebben en waar nog uitdagingen zijn. Zo’n moment waarop iedereen even stil staat bij hoe het nu eigenlijk gaat is waardevol en daar is zo’n auditdag een mooi hulpmiddel voor."

Waarom zijn dit leuke werkdagen?

"Wat ik iedere keer weer mooi en bijzonder vind is hoe medewerkers en zorgondernemers contact maken met bewoners. Het is echt een kunst om sommige bewoners te kunnen ‘lezen’ en bewonderingswaardig om de interactie te zien met bewoners waar dat verre van vanzelfsprekend is. Ik vind het sowieso leuk om in contact te komen met de bewoners, omdat dit ook jarenlang mijn eigen werk is geweest.

Op deze auditdagen zijn we natuurlijk ook weer even heel dicht bij de dagelijkse praktijk, dat lijntje is op zo’n dag heel kort. Dan zie ik weer waar het in de zorgverlening daadwerkelijk om gaat en waar ik  in mijn werk aan hoop bij te dragen."

Wat is voor jou typerend voor een Thomashuis?

"Wat me raakt en waar ik bewondering voor heb is de inzet en betrokkenheid van de zorgondernemers en medewerkers. Voor de zorgondernemers, omdat zij met de bewoners samenleven en hen echt heel erg goed kennen. Ik zie natuurlijk verschillen tussen de zorgondernemers in hoe zij de balans privé en Thomashuis invullen, maar het hoe dan ook onder één dak leven met elkaar. Zorgondernemers met jonge kinderen vind ik ook bijzonder. Het is leuk om te zien hoe die kinderen dan een band hebben met de bewoners en onderdeel zijn van het Thomashuis. Vaak denk ik in de auto terug: Jeetje wat knap! Wat een betrokkenheid en wat een verbintenis gaan de zorgondernemers eigenlijk aan."

Wat maakt jou een auditor?

"Ik ben gewoon nieuwsgierig, hoe dingen gaan, hoe mensen zaken beleven. Ik vind het interessant als mensen over hun werk vertellen. Ik vind het leuk om goede voorbeelden op te halen en mee te geven aan anderen. Ik zie een audit dag ook echt als een kans om een Thomashuis op weg te helpen, tips te geven over onderwerpen die ik bij andere Thomashuizen heb gezien. We toetsen uiteraard het kader en de wet en regelgeving maar daarbij is het geven van complimenten en opbouwende feedback zeker net zo belangrijk. Ik wil een Thomashuis graag helpen verbeteren.

Mijn achtergrond in de zorg helpt natuurlijk. Mijn kennis over de Wzd draag ik bijvoorbeeld graag over aan zorgondernemers. Ik moet ook zeggen dat mijn beeld van Thomashuizen is veranderd in de loop van de jaren: ik zie, tegen mijn verwachting in, best veel Thomashuizen met bewoners met ingewikkeldere lichamelijke of psychische problematiek. Ik wist niet dat dit ook mogelijk was en heb vooral bij deze Thomashuizen veel bewondering voor de zorgondernemers.

Als auditor toets je op het door DDN en zorgondernemers zelf ontwikkelde kader en wet en regelgeving. We gaan ook in gesprek over waar dit mogelijk schuurt met de praktijk. Ik spar dan samen met zorgondernemers hoe ze een goede afweging kunnen maken. Dit doen we bijvoorbeeld over hygiëneregels: hoe zijn die in te passen in de dagelijkse werkelijkheid en huiselijke sfeer? Een ander voorbeeld is de dossiervoering. Veel Thomashuizen stoeien met de verplichtingen rondom dossiervoering en zoeken een balans tussen voldoen aan regels en de super korte lijntjes in de praktijk. De zorgondernemers zijn de linking pin met een kleine groep medewerkers waarbij er vaak veel overdracht momenten zijn. Waar helpt vastlegging dan? Hoe kan je goed reflecteren en analyseren als er beperkt wordt vastgelegd? En hoe kan je pragmatisch omgaan met de verplichtingen uit het kader en wet en regelgeving? Met dat soort vragen probeer ik te helpen."

Wat wil je graag nog meegeven aan de lezer?

"Wat voor mij belangrijk is, is dat een auditdag van toegevoegde waarde is voor een Thomashuis. Het is toch een hele investering qua tijd en impact doordat er zo’n onbekende een dagje meekijkt. Dat is voor bewoners maar ook medewerkers soms best lastig. Dus ik hoop dat een Thomashuis er echt wat aan heeft. Dat de audit hen helpt in het reflecteren op hun eigen handelen en dat zo’n dag en het verslag een goed beeld geeft van wat ze doen."

Maaike is in deze blog geïnterviewd. 

Delen: