Nivel: cliënten met pgb positiever over zorg

In de media
Laura van Elst

Cliënten met een beperking die gebruikmaken van zorg in natura (ZIN) en persoonsgebonden budget (pgb) zijn positief over de zorg. Dat blijkt uit onderzoek van Nivel. Opmerkelijk is dat pgb-gebruikers en hun naasten het meest positief zijn en de meeste kennis hebben.

Het onderzoek is onder een cliëntengroep van het CZ zorgkantoor verricht. Daarbij is er onderscheid gemaakt tussen mensen met een beperking die zorg in natura ontvangen (172 cliënten ) en ouderen en mensen met een beperking die pgb ontvangen (300 cliënten).

Positievere ervaringen pgb

Beide cliëntgroepen zijn positief over de ontvangen zorg en het zorgkantoor. Het zorgkantoor krijgt een 7,9 (pgb-gebruikers) en een 7,8 (gebruikers van zorg in natura.) Het verschil in rapportcijfer over tevredenheid van de zorg is echter groter. Pgb’ers zijn positiever en geven de zorg een punt hoger (8,8 en 8,9 versus 7,8). ‘‘De hogere waardering van de zorg door cliënten met een persoonsgebonden budget en hun naasten kan ermee te maken hebben dat zij de zorg zelf organiseren. Daardoor kunnen zij de zorg beter laten aansluiten op hun eigen voorkeuren en behoeften. Ze kunnen bijvoorbeeld gemakkelijker zelf een zorgverlener kiezen met wie zij een klik hebben’’, verklaart Nivel.

De tevredenheid van de pgb-gebruikers is ook te zien als zij opnieuw zouden moeten kiezen. ‘‘Pgb-gebruikers zouden vaker opnieuw kiezen voor dezelfde vorm van zorg’’, aldus Nivel. 93 en 83 procent van de pgb-gebruikers tegenover 66 procent van de zorg in natura cliënten.

Geluk

Ook is er een verschil in het geluk van de cliënten. ‘‘Mensen met een pgb hebben vaker het gevoel dat de ontvangen zorg bijdraagt aan hun welbevinden, in vergelijking met mensen die zorg in natura ontvangen’’, constateert het onderzoeksinstituut.

Verder heeft de groep die pgb gebruikt minder moeite met de bijbehorende administratie. Pgb-gebruikers zijn ook beter bekend met het zorgkantoor en hebben daar vaker contact mee. Uit dit onderzoek komt naar voren dat pgb-gebruikers blij zijn met de ontvangen zorg, mogelijk door de eigen regie en zorg op maat, minder moeite hebben met de bijbehorende administratie en daardoor het gevoel hebben dat de zorg beter bijdraagt aan hun geluk.